آمازون ۱۰ میلیارد دلار روی شبکه اینترنت ماهواره‌‌ای سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

کمسیون فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) اعلام کرد آمازون پروژه جاه‌طلبانه اینترنت ماهواره‌ای را برای رقابت با استارلینک اسپیس‌ایکس راه‌اندازی خواهد کرد. پروژه‌ی آمازون با نام «کایپر(Kuiper)» شناخته می‌شود که شامل ۳۲۳۶ ماهواره با مدار کوتاه دور زمین خواهد بود. آمازون می‌گوید این ماهواره‌ها را در ۵ مرحله به مدار زمین منتقل خواهد کرد و زمانی که ۵۷۸ ماهواره در اختیار داشته باشد می‌تواند اینترنت پهن‌باند را بر این بستر ارائه کند. مارلین دورچ، دبیر FCC می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که کایپر با افزایش دسترسی مردم، دولت و کسب‌و‌کارها به اینترنت پرسرعت و پهن‌باند برای عموم افراد سودمند است. بعد از اینکه FCC این بیانه را منتشر کرد، آمازون اعلام کرد «بیش از ۱۰ میلیارد دلار بر روی کایپر سرمایه گذاری خواهد کرد.» دیو لیمپ، معاون ریاست آمازون می‌گوید: «هنوز نقاط زیادی هستند که اینترنت پهن‌باد مناسب و قابل اطمینان نیست و حتی نقاطی که اصلا دسترسی ندارند. کایپر این وضعیت را تغییر خواهد داد. سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری ما شغل‌ها و زیرساخت‌هایی در سراسر ایالات متحده ایجاد خواهد کرد که به کمک آن‌ها این نقص را جبران خواهیم کرد.» این شرکت هنوز زمانی برای اجرایی شدن کایپر اعلام نکرده است و FCC بیان کرده آمازون هنوز طراحی ماهواره‌های مورد نیاز را به پایان نرسانده است. اما شرکت سرمایه‌گذاری مورگان استنلی اعلام کرده این شبکه اینترنتی پرسرعت ظرفیت ایجاد ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش برای آمازون را دارد. کایپر آماده است که بصورت موازی با پروژه استارلینک از اسپیس‌ایکس حرکت کند،‌ پروژه‌ای که از سال گذشته ایلان ماسک بطور پیوسته در حال توسعه و پرتاب ماهواره‌های آن ‌بوده است. اسپیس‌ایکس هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ ماهواره را پرتاب کرده است و تا پایان امسال عرضه عمومی اینترنت را به مصرف‌کنندگان آغاز خواهد کرد. یکی از مشکلاتی که اسپیس‌ایکس طی فرآیند تایید اعلام کرد، رویکرد کایپر در قبال بقایای فضایی در مدار بود. در حالی که آمازون تاکید داشت ماهواره‌های خود را طی دوره ۳۶۵ روزه بعد از اتمام ماموریتشان جمع‌آوری خواهد کرد، اسپیس‌ایکس گفت کایپر تحلیل درستی از خطر سانحه ارائه نداده و ماهواره‌های آمازون شاید بقایایی در مدار از خود به جای بگذارند. بخشی از این تحلیل، تخمین میزان احتمال تلفات انسانی است که FCC گفته آمازون در برنامه نهایی باید آن را جای بدهد. اسپیس‌ایکس تنها شرکتی نبود که بر علیه درخواست کایپر به FCC نظر مخالف داشت بلکه شرکت‌های دیگری هم مخالفت‌هایی در مقابل این درخواست نشان داده‌اند.

جف‌بزوس در حال معرفی آخرین ایستگاه ماه به نام«ماه  آبی» که در برنامه ی معرفی بلواوریجین

بزوس یک مجموعه فضایی کامل مجزا از آمازون به نام «بلو ‌اوریجین» را نیز اداره می‌کند که در حال توسعه راکت‌های نسل جدید و «فرودگرهای ماه» برای بازگشت انسان به ماه هستند. یکی از تیم‌هایی زیرمجموعه‌ی بلو ‌اوریجین به تازگی یک قرارداد را با ناسا به ارزش ۵۷۹ میلیون‌ دلار به عنوان رقیب با ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس برنده شد. این پروژه برای ساخت فضاپیماهایی است که بتوانند فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ به روی کره‌ی ماه فرود بیاورند.

منبع

مطالعه بیشتر...

اپیزود مرتبط
۶#
جف بزوس - ۲
اپیزود مرتبط
۵#
جف بزوس - ۱
نوشته بلاگ
داستان جدال ۱۵ ساله جف بزوس و ایلان ماسک، رقابت فضایی غول‌های دنیای تکنولوژی
نوشته بلاگ
آمازون ۱۰ میلیارد دلار روی شبکه اینترنت ماهواره‌‌ای سرمایه‌گذاری خواهد کرد.