جی.کی. رولینگ جایزه حقوق بشر خود را پس می‌دهد.

جی. کی. رولینگ پس از انتقاد دختر جان اف. کندی از نظرات وی در مورد مسائل تراجنسیتی، جایزه موج امید را که سال گذشته توسط سازمان حقوق بشر رابرت اف. کندی (RFKHR) به وی اعطا شده بود، پس می‌دهد. این جایزه که هر ساله به افرادی اهدا می‌شود که اهتمام خود به تغییر اجتماعی را نشان داده‌اند؛ دسامبر گذشته بخاطر فعالیت‌های خیریه کودکان رولینگ (لوموس) به او اهدا شد. خانم رولینگ هنگام دریافت جایزه، آن را «یکی از ارزشمندترین افتخاراتی که دریافت کرده» نامید و گفت: «رابرت کندی تجسم هر آنچه من در انسان تحسین می‌کنم بود.»

اوایل همین ماه، کری کندی رئیس RFKHR بیانه‌ای منتشر کرد که توئیت‌های رولینگ را «توئیت‌هایی ضد‌ ترانجنسیتی و عمیقا آزاردهنده» خواند. توئیت‌های ذکر شده همان سری توئیت‌هاییست که رولینگ ماه ژوئن گدشته طی آن‌ها نظرات خود درباره مسائل تراجنسیتی را بیان کرده بود. او در یکی از این توئیت‌ها می‌گفت: «اگر جنسیت واقعی نباشد، زندگی‌ای که زنان دنیا از سر گذراندند محو می‌شود. من تراجنسیتی‌ها را می‌شناسم و دوست‌ دارم؛ اما حذف مفهمومی مثل جنیست، توانایی افرادی را برای گفتگو معنادار از زندگیشان از بین خواهد برد.» این نظرات توسط موسسه‌های LGBT محکوم شد و چندین تن از بازیگران سری هری پاتر در رابطه با این نظرات اعلام مخالف کردند. سپس رولینگ طی یادداشتی تجارب خود را درباره خشونت خانگی و تجاوز جنسی بیان کرد و در آن‌ها اشاره کرد زنان ترنسی که تحت درمان هورمونی نیستند یا عمل تغییر جنسیت را انجام نداده‌اند نباید به محل‌های تک‌جنسیتی (مانند دستشویی زنانه و …) دسترسی داشته باشند.

کندی در بیانه خود بیان کرد نظرات رولینگ «در کیفیت زندگی جامعه ترنس تاثیر منفی گذاشته» و «حملات او بر علیه جامعه ترنس با ارزش‌های اساسی RGKHR مغایرت دارد و انکاری بر دیدگاه‌های پدرم است.» کندی ادامه می‌دهد «دیدگاه علم مشخص و واضح است: جنسیت یک دوگانه نیست!» وی افزود که با رولینگ صحبت کرده است و گفت «عمیقا ناامید شدم که او تصمیم گرفته استعداد بی‌نظیر خود را برای ایجاد گفتمانی که هویت افراد تراجنسیتی‌ را تضعیف کرده به‌کار ببرد و مقبولیت و اعتبار کل جامعه ترنس‌ها را زیر سوال ببرد.» پس از این صحبت‌ها بود که خانم رولینگ روی وبسایت خود اعلام کرد جایزه‌ی خود را به این سازمان پس‌ خواهد داد:‌ «بخاطر اختلافات شدید میان دیدگاه من و RFKHR، احساس می‌کنم چاره‌ای جز بازگرداندن جایزه موج امید که سال گذشته به من اهدا شد به این سازمان ندارم.» او افزود: «من عمیقا ناراحت هستم که RFKHR مجبور به این موضع‌گیری شده است. اما صرف نظر از موضع تحسین من نسبت به کسی که جایزه به نام اوست؛ هیچ جایزه یا افتخاری آن‌قدر برایم مهم نیست تا آن چیزی را که وجدانم می‌گوید درست است زیر پا بگذارم.» رولینگ می‌گوید بیانیه کندی «به غلط ذکر می‌کند که من تراجنس‌هراس هستم و مسئولیت آسیب‌هایی که به جامعه ترنس رسیده من هستم.» این نویسنده می‌گوید: «هزاران ایمیل خصوصی به حمایت از خود» دریافت کرده است. «از افرادی که با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده‌اند، از جامعه ترنس و غیر ترنس». او «اتهام تنفر از ترنس‌ها و اینکه مبارزه برای حقوق زنان غلط است و موجب آسیب به جامعه ترنس می‌شود» را کاملا رد می‌کند. رولینگ می‌افزاید: «RFKHR می‌گوید بین حرکت‌های افراطی حقوق تراجنسیتی و حقوق زنان تضادی نیست. در حالی که زنانی که با من در ارتباط بودند چیز دیگری می‌گویند. باور کنید این تضادها با اجازه گفتگو درباره‌ی تغییراتی جزئی قابل حل و فصل است.»

منبع

مطالعه بیشتر...

اپیزود مرتبط
۲#
جی.کی. رولینگ
نوشته بلاگ
جی.کی. رولینگ جایزه حقوق بشر خود را پس می‌دهد.